DNS instellingen voor e-mail in Odoo
Odoo verstuurt mail volgens een 'Send As'-configuratie.
Mail wordt verstuurd als zijnde gebruikersnaam@organisatie.com maar met replyadres gebruikersnaam-odoo@organisatienaam.odoo.com. Om niet in de spambox terecht te komen moeten er een tweetal DNS settings worden toegevoegd voor het mailadres @organisatienaam.com.
In het kort de toe te voegen records:
1. CNAME-Record
odoo._domainkey IN CNAME odoo._domainkey.odoo.com.
Als de domeinnaam mijnbedrijf.com is, zorg er dan voor dat je een subdomein odoo._domainkey.mycompany.com maakt, waarvan de canonical odoo._domainkey.odoo.com is.
2. SPF (TXT records)
De SPF-policy van een domein wordt ingesteld met behulp van een TXT-record. De manier waarop je een TXT-record kunt maken of wijzigen, is afhankelijk van de provider die de DNS-zone van de domeinnaam host. Om de verificatie goed te laten werken, mag elk domein slechts één SPF-record hebben.
Als de domeinnaam nog geen SPF-record heeft, maak er dan een aan met behulp van de volgende invoer: v=spf1 include:_spf.odoo.com ~all
Als de domeinnaam al een SPF-record heeft, moet het record worden bijgewerkt (en geen nieuw record aanmaken).
Voorbeeld
Als de TXT-record v=spf1 include:_spf.google.com ~all is, bewerk je deze om include:_spf.odoo.com toe te voegen: v=spf1 include:_spf.odoo.com include:_spf.google.com ~all
include:_spf.odoo.com
DMARC
Check the DMARC policy: https://www.odoo.com/documentation/16.0/applications/general/email_communication/email_domain.html
Testtools
Guide - DMARC Analyzer testtool voor SPF, DKIM en DMARC
DKIM Core Tools - DKIM tester (voor Odoo test: selector Odoo invoeren
Newsletters spam test by mail-tester.com - Mail tester met diverse tests
Alle info op de Odoo Docs site:
Send an email with Odoo — Odoo 16.0 documentation
Voorbeeld van DNS setting bij FANATICS voor Odoo: