TARGET-methode voor Odoo-projecten

ICT-projecten hebben last van het imago dat zij niet opleveren wat nodig is, uitlopen, of meer kosten dan voorzien. Als je pech hebt een combinatie van alledrie. Traditionele projectmanagementmethoden beloven hier grip op te houden, maar werken voor MKB-bedrijven vooral kostenverhogend.

Om zoveel mogelijk tijd aan het project te kunnen besteden, en toch alle aspecten in de hand te houden, hebben we een eigen aanpak ontwikkeld: de TARGET-methode.


Marketing


Onze aanpak

Gericht op

Do's

Don'ts

T

Topmanagement betrokkenheid

Leiderschap tonen, betrokken blijven en de strategische richting bewaken
  • Actief betrokken blijven gedurende het project
  • Snelle beslissingen nemen
  • Duidelijke visie communiceren
  • Afzijdig blijven tot er problemen ontstaan
  • Beslissingen uitstellen
  • Heilige huisjes in stand houden

A

Analyse vooraf 
(fit-gap analyse)

Scope bepalen, risico's identificeren, betrokkenheid creëren en bepalen wat standaard is en wat niet
  • Grondige analyse uitvoeren
  • Betrek verschillende afdelingen
  • Definieer duidelijke doelen
  • Analyse overslaan om tijd te besparen
  • Verwachten dat problemen zichzelf oplossen

R

Risicoprioritering

De grootste projectrisico's aanpakken (bijvoorbeeld maatwerk, koppelingen, grote hoeveelheden data, imports en cruciale modules)
  • Begin met de grootste risico's voor je project
  • Focus op cruciale processen
  • Regelmatig herzien
  • Risico's negeren
  • Alles tegelijk willen aanpakken

G

Geplande check-ins

Voortgang bewaken, efficiënt werken en teamverantwoordelijkheid stimuleren
  • Korte regelmatige meetings houden (per week of per twee weken)
  • Accountability bevorderen
  • Problemen snel signaleren
  • Eindeloze meetings
  • Polderen
  • Geen agenda of duidelijke doelen hebben

E

Expertsessies

Diepgaande oplossingen vinden met product of proces verantwoordelijke en technische knelpunten oplossen met (interne of externe) experts

  • Betrek de juiste specialisten
  • Focus op één specifiek probleem
  • Actiegericht zijn
  • Iedereen uitnodigen, ongeacht hun expertise
  • Oeverloos discussiëren

T

Taakbewaking

Voortgang bewaken gericht op tijd van de organisatie, tijd van de consultants en doorlooptijd

  • Voorgang regelmatig monitoren
  • Tools gebruiken voor overzicht
  • Tijdig bijsturen
  • Pijnpunten negeren tot het te laat is